S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Kliknutím na tlačítko "OK" souhlasíte s použitím preferenčních, statistických i marketingových cookies pro nás i naše partnery. Funkční cookies jsou v rámci zachování funkčnosti webu používány po celou dobu procházení webem. Podrobné informace a nastavení ke cookies najdete zde.
Ok

E-shop

PLAŤTE JEDNODUŠE - KARTOU

KONTAKTY

JK-Racing.cz
Zenklova 1231/183
Praha 182 00
tel: +420 723 445 805
info(a)jk-racing.cz

NOVINKY

arr3Tegiwa Ultimate Track DayZa tento článek a video patří poděkování firmě Tegiwa ze Spojeného Království. Všechny tyto... arr3Představujeme Vám ALU kola ProTrack wheels!Vážení automobiloví fanoušci, kdo z Vás ještě nezná německá ALU kola ProTrack wheels, nechť... arr3Pneumatiky MRF motorsport Tyres konečně v ČR!Vážení přátelé a benzínoví fanoušci, nově u nás v nabídce naleznete pneumatiky MRF Motorsport... arr3ALU kola Team Dynamics se vracejí oficiálně do ČRVážení zákazníci, po jisté době se do České Republiky díky nám vrácejí závodní a velice kultovní...


Tegiwa Ultimate Track Day

Za tento článek a video patří poděkování firmě Tegiwa ze Spojeného Království. Všechny tyto pneumatiky u nás lze zakoupit, ač některé z nich v e-shopu nenajdete. V případě zájmu volejte nebo pište.

 

Tegiwa Ultimate Track Day – test pneumatik

  

Výběr pneumatik na svižnější jízdu, příležitostné track days a amatérské závody může být leckdy minovým polem. Názory na internetu bývají často zaujaté a jsou založeny na neucelených zkušenostech. Výběr správných pneumatik vám však může zajistit nejen vyšší bezpečnost vašich oblíbených okreskách, ale i o několik sekund na kolo lepší časy na závodních tratích. Koneckonců pneumatiky jsou jedinou součástí vašeho vozu, která zajišťuje kontakt s vozovkou. Vliv kvalitního podvozku dnes pomiňme.

Pokud jste ještě neviděli video z tohoto testu, můžete si ho pustit právě teď a tady! 

 

 

Test…

Sestavili jsme seznam 7 oblíbených pneumatik zaměřených právě na ty řidiče, kteří se rádi projedou svižnějším tempem. Tyto pneumatiky jsme postavili proti sobě v Oulton parku, okruhu s délkou 4,3km a velmi náročným profilem. Aby bylo vše co nejférovější, byly pneumatiky použity na jednom a tom samém voze. Vzhledem k tomu, že testovací den byl rozdělen do třicetiminutových bloků, testovali se vždy 2 sady pneumatik po 15 minutách. Po nasazení kol ujel Luke (testovací jezdec) několik zahřívacích kol, poté zajel do boxů na kontrolu tlaku v pneumatikách (cca 2 bary na zahřátých pneu) a až pak jel měřené kolo. Není to ideální scénář, ale každé pneumatiky byly testovány stejným způsobem, takže to byl spravedlivý test.

 

 

Během testu byly sledovány časy na kolo, zahřívací časy, předvídatelnost a faktor radosti, které dané pneumatiky poskytují.

 

Auto…

Testovací mula byla Honda Civic Type-R FN2 z dílen firmy Tegiwa. Tento vůz je vcelku reprezentativní, jakožto jeden z nejschopnějších hot-hatchů. Tento vůz má 70mm výfuk se sportovním katalyzátorem, plně nastavitelný podvozek, otevřené sání, samosvorný diferenciál, ochranný rám a další úpravy. Váží 1380kg a má 220PS, což dává poměr výkonu k hmotnosti 160PS na tunu.

 

 

Kola použitá na test: Rota Forces v rozměru 8x17. Hmotnost jednoho kola bez pneumatiky je 8,84kg. Geometrie byla nastavena v dílnách Area Motorsport a měla následující specifikace:

-3.8 přední uložení

-3.0 zadní uložení

+1mm předek

0 zadek

  

Jezdec…

Muž za volantem byl sám ředitel Tegiwa Imports, Luke Sedzikowski. Luke není za volantem žádným nováčkem, závodně aktivní je od roku 2014 a v roce 2021 se stal vítězem šampionátu Time Attack Pro 2WD. Závodil s různými vozy od Hondy CRX, přes NSX, až po BMW M4 GT4.

 

 

Soutěžící…

Pneumatiky, které se testovaly, byly ve veliksoti 225/45 R17, nicméně MRF ZTR se v době testu vyráběly jen v rozměru 215, takže byly vybrány jako adekvátní alternativa.

 

Zestino Gredge 07RS (Soft směs)

cena: 3289,-Kč s DPH

hmotnost: 10,6kg

E-homologace: ANO

Čas na kolo: 2:02:263

 

 

Oficiální statistiky:

Hluk: 71dB

Brzdná dráha na mokru: E

Spotřeba paliva: F

 

První v našem testu byly pneumatiky Zestino Gredge 07RS. Jedná se o pneumatiky, které jsou vhodné pro použití na silnici i na závodních tratích a jsou srovnatelné s NS-2R a AD08RS.

 

Zde je Lukův názor: „Zestino je skvělá pneumatika pro denní použití a občasné track days. Bylo to naprosté eso při jízdě na okruhu na 70%. Když chcete od pneumatik více, začnou se přehřívat a nedokáží držet krok s vozem. Auto je pak mírně nedotáčivé a nelze se do nich bezpodmínečně opřít. Tyto neduhy by ale dost pravděpodobně zmizely při použití tvrdší směsi, která by se nepřehřívala a nedocházelo by tak k roztečení směsi. Soft směs je vhodná spíše na denní ježdění a track days za chladného počasí kolem 10°C nebo závody do vrchu či sprinty.“

 

MRF ZTR (215/45 R17) hard směs

cena: 6521,-Kč s DPH

hmotnost: 10,54kg

E-homologace: ANO

Čas na kolo: 2:00:194

 

 

 

Další přišly na řadu pneumatiky MRF ZTR. Jedná se o pneumatiky určené pro šampionát Type-R Trophy a je o nich známo, že jsou velmi dobře ovladatelné jak na suchu, tak i na mokru.

   

Zde je Lukův názor: „Po Zestinech bylo auto tvrdší, ostřejší, a to i když byly pneumatiky studené. To bylo způsobeno tvrdší bočnicí pneumatiky a tvrdší směsí. Auto s nimi bylo velmi dobře ovladatelné a ani na ostrých brzdách nedocházelo k aktivaci ABS. Čas na kolo byl nejlepší, jaký jsem v tu chvíli mohl zajet, ale myslím, že s menším provozem na trati by mohl být ještě lepší. Pneumatiky jsou velmi působivé a auto se na nich chovalo dost podobně, jako na čistě závodních pneumatikách.“

 

Pirelli P Zero Trofeo R

cena: 6951,-Kč s DPH

hmotnost: 9,16kg

E-homologace: ANO

Čas na kolo: 2:01:134

 

 

 

Oficiální statistiky:

Hluk: 71dB

Brzdná dráha na mokru: B

Spotřeba paliva: E

 

Pirelli Trofeo R byla nejdražší pneumatika v našem testu. Lukovi tyto pneumatiky nebyly cizí, protože je používal v sezóně Time Attack 2020 na své K24 Hondě NSX. S hmotností pouhých 9,16kg e to také nejlehčí pneumatika v testu.

 

Zde je Lukův názor: „Tyto pneumatiky nebyly tak dobré, jak jsem očekával. Civic je vůz s pohonem předních kol a zadní pneu se mi nepodařilo dostatečně zahřát. Na vozech s pohonem zadních kol můžete zvýšit tlak ve všech pneumatikách rovnoměrně a ty pak fungují mnohem lépe. To jsem si vyzkoušel na svých NSX a M4. Tyto pneumatiky nevzbuzovaly příliš důvěry, a to ani když byly zahřáté. Auto bylo velmi nervózní a bylo nepředvídatelně přetáčivé i nedotáčivé.“

 

Nankang AR-1

cena: 4066,-Kč s DPH

hmotnost: 11,48kg

E-homologace: ANO

Čas na kolo: 2:00:256

 

 

 

Oficiální statistiky:

Hluk: 72dB

Brzdná dráha na mokru: D

Spotřeba paliva: D

Další v našem testu byly pneumatiky Nankang AR-1, se kterými jsme měli již v době testu spoustu zkušeností na voze BMW M4 v šampionátu Club Enduro.

 

Zde je Lukův názor: „Tyto pneumatiky mě opravdu ohromily, dokonce už od začátku fungovaly naprosto skvěle, nemusely se vůbec zahřívat. Auto působilo velmi vyváženě a předvídatelně, bylo to skvělé i na brzdách. Během tréninku se nic nezměnilo a vůz se choval přesně podle očekávání. Řekl bych, že pocit z nich byl o něco lepší, než u MRF a čas na kolo v podstatě stejný. V přímém srovnání bych očekával, že budou AR-1 o něco málo rychlejší, než MRF. Tyhle pneumatiky by byly bezpochyby moje první volba, pokud bych jezdil sprinty nebo závody do vrchu.“

 

Nankang NS-2R

cena: N/A

hmotnost: 11,08kg

E-homologace: ANO

Čas na kolo: 2:02:691

 

 

 

Oficiální statistiky:

Hluk: 71dB

Brzdná dráha na mokru: B

Spotřeba paliva: D

 

Pneumatiky NS-2R byly nejlevnější v testu. Jsou to převážně silniční pneumatiky, které jsou ideální pro každodenní ježdění pro rohlíky a občasné zabloudění na okruh. Je to pneumatika téměř srovnatelná s AD08RS a Gredge 07RS.

 

Zde je Lukův názor: „Byly o 2 sekundy pomalejší, než AR-1, ale když jsou o 6000,-Kč na sadě levnější, leccos jim odpustíte. Chvíli jim trvalo, než se začaly chovat konstantně. Byla to trochu jízda na hraně, protože přilnavost nebyla nic moc, ale časy byly velmi konzistentní. Jednoduše řečeno tyto pneumatiky nenabízí takovou přilnavost jako ostatní pneumatiky, ale i přesto jsou to všestranné pneumatiky, které si svou klientelu určitě najdou.“

 

Dunlop Direzza DZ03G

cena: 6868,-Kč s DPH

hmotnost: 10,42kg

E-homologace: ANO

Čas na kolo: 1:59:568

 

 

  

Byly to jediné pneumatiky v testu, které nejsou určeny pro silniční provoz. Není tedy žádným překvapením, že byly nejrychlejší ze všech. To se ale dalo očekávat od pneumatik, které jsou primárně určeny pro výkon na závodních tratích.

 

 

Zde je Lukův názor: „Wow! Tohle jsou TY pneumatiky. Vůz se na těchto pneumatikách choval naprosto skvěle. Cítil jsem, že bych mohl zajet ještě lepší čas. Čas, který jsem zajel, neodráží to, čeho jsou pneumatiky schopny. Bohužel stoupaly tlaky a nebyl čas zajíždět do boxů a upravovat je. Trénink byl krátký a nebyl čas se s pneumatikami úplně sžít, ale i tak jsem s nimi zajel nejlepší čas. Na začátku sice pneumatiky neměly takový grip jako Nankang AR-1, ale po zajetí prvního kola už to byla jiná.“

 

Yokohama AD08RS

cena: 3229,-Kč s DPH

hmotnost: 10,92kg

E-homologace: ANO

Čas na kolo: N/A

 

 

Oficiální statistiky:

Hluk: 70dB

Brzdná dráha na mokru: B

Spotřeba paliva: D

Vzhledem k okolnostem, které jsme nemohli ovlivnit, jsme neměli příležitost tyto pneumatiky vyzkoušet. Doufáme však, že brzy budeme mít možnost udělat další test pneumatik, kde dostanou šanci i tyto pneumatiky.

 

 

Závěr…

Z testu si samozřejmě můžete udělat vlastní závěry, ale realita je taková, že zde máme 2 kategorie pneumatik, a to jak silniční, tak vyloženě okruhové. Podle nás zde není žádný skutečný vítěz, protože každé pneumatiky mají něco do sebe a zaujímají určité místo na trhu. Navíc je velice pravděpodobné, že na různých autech uvidíte různé výsledky.

 

  

Silniční pneumatiky…

Při porovnání Nankang NS-2R a Zestino Gredge 07RS prosti sobě byla NS-2R konstantnější, ale nikoliv rychlejší. NS-2R je levnější pneumatika, která vás ničím moc nepřekvapí a její ne úplně světové vlastnosti jsou víceméně konzistentní. U pneumatik Zestino je vhodnější kombinace směsí, tedy například u vozů s předním náhonem dát na přední nápravu směs tvrdší a na zadní měkčí. Obě tyto pneumatiky jsou ale vhodné pro ty, kteří nechtějí vozit na trackdays další sady kol. Na těchto můžete v klidu přijet i odjet, a to i když bude pršet.

 

  

  

Závodní pneumatiky…

Pneumatiky MRF ZTR sice nebyly ve velikosti, kterou jsme testovali, ale kluci z MRF byli rádi, že jsme postavili 215 pneumatiky proti 225. Byli si jisti, že pneumatiky poskytnou dostatečnou přilnavost a udrží tak tempo s ostatními. S trochu lepším nastavením vozu si byl Luke jistý, že by se dostal i pod 2 minuty na kolo.

 

Z dřívějších zkušeností jsme věděli, že Nankang AR-1 se do této kategorie zařadí také. Dříve se na těchto pneumatikách jezdil anglický M3 Cup. Jak jsme již zmínili, pneumatiky Nankang AR-1 jsou fantastické hned od začátku. Jak řekl Luke: v první zatáčce už můžete topit. Pro každého, kdo jezdí závody do vrchu nebo sprinty, je to ideální volba za slušné peníze.

 

Přilnavost těchto dvou typů pneumatik na mokru není samozřejmě tak dobrá, jako u silničních pneumatik, ale ze zkušenosti víme, že MRF si v dešti nevede kvůli svým ostrým hranám vzorku vůbec špatně. U AR-1 je za deště těžké udržet ideální teplotu pneumatik, ale pokud se vám to podaří, fungují také slušně.

 

Od pneumatiky Pirelli Trofeo R jsme hodně očekávali. Vždy jim sice chvilku trvá, než se dostanou na pracovní teplotu, ale pak poskytují vynikající přilnavost a skvělý pocit z chování vozu. Nicméně při použití těchto pneumatik na Civicu FN2 jsme měli problém zadní kola zahřát tak, aby pneumatiky fungovaly správně. Vzhledem k tomu, že se jednalo o nejlehčí pneumatiku v testu, mohla by to být volba právě pro ty, kteří hledají nejnižší hmotnost.

 

MRF ZTR, Nankang AR-1 a Pirelli Trofeo jsou pneumatiky homologované pro silniční provoz, takže na rozdíl od Direzzy na nich můžete na trať přijet a pokud to nezahodíte, tak pak zase odjet domů. Direzza je pneumatika zařazená do kategorie 1C, takže ji nemůžete používat na libovolném šampionátu, ale pokud můžete, určitě byste o ni měli přemýšlet. Po prvním kole a zahřátí poskytují tyto pneumatiky konzistentní vysokou přilnavost a navíc se s každým kolem časy zlepšovaly. I s vyšším tlakem tyto pneumatiky zvládly zajet nejrychlejší čas dne.

   

Shrnutí…

  • Zestino Gredge 07RS : nejrychlejší silniční pneumatiky
  • Nankang NS-2R : pomalejší, než Zestino, ale na kuse o pár stovek levnější
  • Nankang AR-1 : konzistentní pneumatiky, které nevyžadují zahřívání
  • MRF ZTR : skvělá přilnavost za sucha i mokra, celkově skvělé
  • Pirelli Trofeo R : funguje dobře na RWD, na FWD problém se zahřátím zadních kol
  • Dunlop Direzza DZ03G : nejrychlejší semi-slick pneumatiky, které však nejsou homologované pro silniční provoz

  

Myslíme si, že debata ohledně pneumatik bude i nadále pokračovat. Každý má své favority a ať si tedy z tohoto článku vezme každý co uzná za užitečné. Doufáme ale, že jsme vám poskytli dostatek informací, abyste si udělali svůj názor. Snad se nám brzy podaří uskutečnit další test pneumatik, kdy otestujeme i jiné výrobce a typy.

  

Ceny uvedené v článku jsou platné k 25.5.2022

 

ZjA2OT